12.01.2009

Varmt rött

Ramlade över dessa varmt röda "skålar"på Ikeas porslinsavdelning. Tror de var tänkta som frukostskålar, men jag ser andra användningsområden såklart.
Vår lokala Ica, som är så pass stort att det får kalla sig Kvantum, har en ganska tråkig och medioker blomavdelning. Det gör inte mig så där väldigt mycket eftersom det ger mig möjligheter till snittblomskap ganska ofta.
Rosor som kom med leverans på tisdag/onsdag, kan på fredagen blivit satta i reahinken.
Fortfarande i knopp, och helt felfria.
Titta här:

Image and video hosting by TinyPic
Jag tog mina skålar och fyllde den ena med blöt kort grönmossa. Mossa går alldeles utmärkt att använda istället för den gröna oasisen, speciellt när man bara ska göra ett litet arrangemang med samma blomma. Dessutom smyckar mossan med sitt gröna mellan rosorna. Och så hittar man den ju gratis i skogen. Lilla haken är att hållbarheten på arrangemanget inte blir lika långt som vid oasisanvändning.
Med skålen full av mossa stack jag ner de kortade rosorna symetriskt rund form. Tog en ranka från min hjärta på tråd, stack ner den i fuktiga mossan och lät den slingra något varv över kronbladen på rosorna. Fyller sedan upp med vatten i mossan så den är riktigt blöt, rosorna behöver mer än bara lätt fukt. I den andra skålen tände jag helt enkelt ett värmeljus.
Image and video hosting by TinyPic

Enklare än så här kan det inte bli.
Skålarna kommer jag ha mer användning till, om inte till nya arr, så till twistkaramellerna på julafton.....det var till det jag egentligen köpte dem, om jag ska vara ärlig,

1 kommentar:

Heidi sa...

Va duktig och påhittig du är Lena!! Det blir jätte fint. Rolig blogg! Kram Heidi