11.30.2009

Vit amaryllis

Amaryllis är enligt mig julens bästa och vackraste blomma. Den slår julstjärnan med längder.
Smyckande både i knopp och utslagen, i kruka eller som snitt.
Så här tidigt föredrar jag den i kruka, nämare jul som snitt med fräsiga tillbehör.

Min sotade amarylliskruka är köpt på Ica och finns förutom i sotat glas, även i blått eller transperent.
Att plantera ner löken i krukan är inte speciellt avancerat, lossa bara löken från sin plantkruka över en gamal tidning, och lossa jorden runt rötterna. Var försiktig så inte för stor del av rotpartiet ramlar av. För ner rotsystemet i nedre delen av krukan och använd sedan den lösgjorda jorden , genom att föra den försiktigt ner runt rotsystemet.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Jag har valt en vit amaryllis, med halvstora blommor och grön mitt. Under väntan på blommorna har jag valt att lysa upp krukan med lite vitmossa, och så har jag förberett en blompinne. Tycker dessa kan vara lite väl tråkiga, så jag klädde pinnen med tjock presentsnöre i tvinnat papper

Image and video hosting by TinyPic

Jag vet att lila inte kan anses vara en direkt julfärg, men jag sparar gärna det röda lite, lite till.
Och lila gör sig bra mot det gråa. När Amaryllisen gjort sitt i krukan efter jul , så diskar jag ur den och fyller det till bredden med lila och vita tulpaner, precis lagom till Nyår.

Lite tips ang amaryllisen. Vattna mycket sparsamt , egentligen underifrån vilket inte är möjligt i denna glaskruka. Lyft lite försiktigt på löken och ge den en vattenhutt var 7.de till 10:de dag, lite beroende på vart du har den placerad och hur varmt ni har det hemma.
För mycket vatten får blomman att ringla iväg, för lite kan få den att slå ut tidigare än vad som anses snygg stängellängd, dessutom torkar blomman ut snabbare.
Som utbildad florist lär man sig tidigt hur viktigt det är med kvalitetslök på just amaryllis och hyacint. Visst kan jag instämma i att en kraftfullare lök, till högre pris såklart, ger fler stänglar med fler blommor på varje. Eller kvalitetshyacinten ger en tätare blomning.
Men saken är att det finns riktigt hyffsade lökexemplar även i snabbköpet. Man ska bara välja med lite mer omsorg. Gärna stor lök, med både knopp och bladtoppar på gång.

Min egna amaryllis gick på totalt med pinne och mossa på drygt 70:-, vill man ha just krukan tillkommer ca 100:- för den, men så har man den många år framåt och kan lätt använda den till tulpansäsongen också, och sedan kanske avsluta säsongen med en plantering med gula primulor i lagom till påsk. För mig är inte krukan enbart en "julkruka".

1 kommentar:

mie sa...

I LOVE it =)
mer sånt vill jag ha tips om och som Nena skrev i kommentaren gärna lite tips om vad man använder i stället om man har allergiker i huset :)