12.02.2009

Smått galet,men gott

Vitdoppat björkris med glitterstänk, det hittar man nästan överallt nu till jul. Även rött och svart finns .
Så jag fick en liten smågalen ide , med att försöka ta upp en gamal familjetradition och se om någon nappade på det. Vad är det som hänger i riset?

Image and video hosting by TinyPic

Jag har 2 äldre systrar och vi är alla födda i Danmark. Danskarna klädde iallafall för ett 30-tal år sedan sina granar med mycket ätbart. Änglastrutar med knäck, polkagriskäppar osv. När vi flyttade till Sverige, så ville vår mor hitta på något eget. Hon hittade i affären tomteskum, köpte några påsar hem och satt igång. Hon inte bara åt dessa, utan hon trädde dessa små tomtar på tråd. Jag vill minnas att de var tydligare formade då i skummet.

Vår mor hängde sedan upp tomtarna som pynt i vår gran. Jag som var lite nådde inte riktigt upp, och sötgris som jag var (läs också är)så fick man ta till lite knep. Jag bet sonika av de tomtefötter jag kunde nå. Det tog inte så många jular innan mamma gav upp tomteprojektet. En julgran med halvätna tomteskum är onekerligen inte särskilt vackert

Image and video hosting by TinyPic M
Men i riset hänger de ganska fint, och blir ett alternativt pynt


Image and video hosting by TinyPic


Bredvis vasen med riset ville jag ha lite ljus, tog min låga cylindervas och satte ner en liten superbillig glaslykta från Ikea. Effekten blev oväntat fin.


Image and video hosting by TinyPic

För den som föredrar att hänga något annat i riset , kan jag tipsa om små glasänglar som kan gnistra ikapp med riset. Kanske en anings mer stilrent om man fördrar det.

Mina änglar är inköpta på Tiger i Lund

Image and video hosting by TinyPic

2 kommentarer:

mie sa...

Visst var väl tomtarna större på den tiden???
Man fick mer för pengarna då tror jag, eller är det min storlek som är avgörande???

=) =) =)

-Nena- sa...

*fniss* Stackars skumtomtar som blev av med tassarna ;)
Kul idé att hänga sådana i ett ris och jättesöta änglar.