11.28.2009

1:a Advent

Det vita, stilrena. Det som påminner om snö får gärna finnas i mitt hus till första advent.

jul i luckan

Som liten detalj, 3 st kanelstjälkar ihopförda med ståltråd som sedan täcks av en remsa björknäver

jul i luckan

Här har jag använt mig av både den kortvuxna grönmossan och den längre, lite vitmossa som jag köpte och blev över fick även den landa i krukan. Fördelar med den lite längre mossan är att den har ganska mycket och kraftigt rotsystem, detta fyller upp krukan bra och det behövs inte alls lika mycket planteringsjord. Glöm inte lossa lite runt rötterna på hyacinterna, ramlar det av lite använd det som fyll i krukan, det syns inte under mossan.

jul i luckan=

De vita pilkloten är köpta i blomsteraffär, men jag har sett dem lite varstans, tex på vårt lokala Ica. 10-20:- st beroende på storlek. Hjärtan på tråd som den gröna slingerväxten heter , jag använt här, är en tacksam och lättsam växt. Behöver inte mycket vatten och passar därför väl i en lökplantering. Dessutom tycker jag den passar ypperligt i ett jularr med sina små hjärtformade blad, inspirerar och påminner om att julen faktiskt mest av allt är en kärleksfull tid.

Image and video hosting by TinyPic

Planteringen passar utan extra pynt, men jag hittade dessa små söta luciafigurerna i keramik.
Jag räknar med att hyacinterna gjort sitt om ca 2 veckor, då byter jag dem med nya och då får Lucia gömmas undan för att ge plats åt nissarna här nedanför.

jul i luckan

2 kommentarer:

-Nena- sa...

Så fint!
Maken tåler dock inte hyacinter så vi kan inte ha dem här inne.

Nissarna och svamparna pryder vår adventsstake ;)

Lena sa...

Byt ut hyacinterna mot små julstjärnor istället, eller vita primulor.

De där små nissarna är riktigt söta tycker jag. Själv har jag mariannekarameller i min ljusstake, ena sådan där genomskinlig låda man fyller med vad som passar en för stunden. Och i år blev det makens favvogodis :)