11.28.2009

Advent i november

När första advent infaller redan i november, tycker jag själv att det är svårt att ta till det stora pyntartilleriet Och om jag vill använda de stora pengarna på julblommor väntar jag hellre till lite längre fram i december, så den absoluta prakten självklart infaller lagom till julafton. Nu gäller det mer det stilla och stilrena. Fördelarna med detta är att det bara är att byta ut det som hinner vissna till jul, och tillföra det lite mer "juliga" pyntet längre fram. Nu är det skogstomtarnas tid.

Mina egna förberedelser brukar infalla någon gång i mitten av november. En tur i skogen med sax, sekatör och några påsar är allt som behövs. Behöver inte alls vara någon stor urskog, utan skogsdungen bakom hyreshuset kan också bjuda på finfint material.

Min skogsdunge ligger bakom områdets stora servicehus. Allt skogsmaterial jag använder nu inför julen , är plockad där. Gratis är trevligt, men tänk på att vara varsam med naturen, och plocka inte för mycket av en sort på samma ställe. Vi vill ju se både lingon och blåbär nästa år, och småkrypen har slumrat in under mossan. Och även om näverbarken släppt runt björkens stam så skyddar den delvis mot köldknäpparna, så länge delar av den sitter fast.

Jag letar i första hand kort och lång grönmossa, lösa små barkbitar, lingon och blåbärsris.
Mossan lossas försiktigt från sten i större bitar för att vikas lätt ihop. Större bitar är lättare att använda i dekorationerna och ger fler möjligheter.

När detta är gjort börjar jag rota lite i mina gömmor efter fat, krukor, tomtar och kanske ett troll. Funderar på vad jag vill göra av det, när färger och ideer poppar upp ser jag väldigt gärna att det är ideer som går att kombinera. Det betyder att de arrangemang jag gör till första advent gärna får hänga med hela vägen till jul, men med små lätta förändringar. Ni kommer förstå hur jag menar längre fram.
Sedan försöker jag hålla lite span på lite småpynt som kan vara kul att ha med, allt från kanelstänger till speciella julgranskulor man kan använda på fler sätt en i just granen.

Sånt som är bra att ha hemma är ståltråd (både på rulle och tjockare längder (finns att köpa i blomaffärer eller hobbyaffärer), en bra blomkniv (universalkniv med utbytbara rakblad är kanon), sekatör, snygga band.

Inga kommentarer: